Dit hebben we voor je gevonden
Binnenhalen
Binnenhalen
Binnenhalen van vrijwilligers
Werving en het binnenhalen van vrijwilligers is een continu proces. Vrijwilligers komen en gaan, dat is volkomen normaal. Mensen verhuizen, krijgen andere interesses, krijgen een gezin of worden ouder. Aandacht voor het werven van nieuwe vrijwilligers is daarom steeds nodig.
De nieuwe generatie vrijwilligers is flexibel. Het ‘traditionele’ beeld van de vrijwilliger die zich 40 jaar inzet voor dezelfde vereniging is toe aan bijstelling. Mensen zijn losser in het aangaan van verbanden en laten zich bij hun keuzes leiden door hun levensfase en levensstijl. Flexibel vrijwilligerswerk, projectmatig met een kop en een staart is voor veel mensen aantrekkelijker dan structureel vrijwilligerswerk. Het vrijwilligerswerk moet passen in de agenda van de vrijwilliger.
Dat vraagt van een organisatie meer maatwerk en het vermogen om in te spelen op de wensen van individuele vrijwilligers.
De moderne vrijwilliger vraagt zich af: “What’s in it for me?”. Waarom zou een vrijwilliger nu bij jouw organisatie aan de slag gaan? Kun je dat als organisatie duidelijk maken?
Vrijwilligers binnenhalen is weten wat mensen beweegt om vrijwilligerswerk te doen.
Motieven voor vrijwilligerswerk kunnen zijn:
• de behoefte om nuttig bezig te zijn;
• je in willen zetten voor een ideëel doel of een initiatief waar je achter staat
• de wens om (werk)ervaring op te doen;
• nieuwe dingen te leren;
• behoefte aan waardering;
• behoefte aan sociale contacten;
• ontmoeting met ‘gelijkgestemden’;
• iets voor anderen willen betekenen;
• iets leuks willen doen;
In ieder geval is het handig om de volgende vragen helder te hebben voordat je gaat werven:
• Waar wil je vrijwilligers voor werven, is er een duidelijke taakomschrijving?
• Wie ga je benaderen, welke doelgroep(en)?
• Waar vind je deze doelgroep?
• Wat wil je vragen en wat heeft jouw organisatie te bieden?
• Welke communicatiemiddelen worden ingezet?
• Hoe ga je dit organiseren en met wie?
Weten wat de vrijwilliger zoekt in het vrijwilligerswerk is belangrijk bij werving, maar ook om de vrijwilliger te behouden voor de organisatie.
Vrijwilligers kunnen op verschillende manieren je organisatie binnenkomen.
- Een belangrijke ingang is de mond-tot-mond reclame. Mensen praten over hun vrijwilligerswerk in hun netwerk en vragen kennissen en vrienden om ook mee te doen. Vrijwilligers en deelnemers of leden zijn dus je belangrijkste ambassadeurs! Hier kun je bewust gebruik van maken, zet hun netwerken vooral in! En kijk ook eens naar de achterban van je organisatie die misschien niet direct in beeld is: b.v. ouders van leden, volgers op Facebook, buren of die vrijwilligers die je misschien nog niet in huis hebt: statushouders en nieuwkomers of mensen met een beperking. Zij kunnen een waardevolle aanwinst zijn voor je organisatie.
- Een goede manier om kenbaar te maken dat je op zoek bent naar vrijwilligers is natuurlijk via de vacaturebank van het Vrijwilligerspunt Meedoen, onderdeel van St. Meedoen in Bronckhorst. Hier kun je zoveel vacatures plaatsen als je wilt en mensen die op zoek zijn naar vrijwilligerswerk zoeken het eerst op deze plek. Denk er wel aan om op tijd te reageren als een vrijwilliger zich meldt, dat houdt de energie en het enthousiasme erin.
- Via communicatiemiddelen als flyers, posters etc. die verspreid worden in de omgeving en niet te vergeten natuurlijk: via media en social media kun je bekendheid creëren voor je organisatie en weten potentiële vrijwilligers je te vinden.
- Natuurlijk kun je met een beetje creativiteit de leukste campagnes en marketing acties verzinnen. Ook zonder dat het veel geld kost. Hulp nodig? Vraag het vrijwilligerspunt Meedoen om inspiratie!